Dzisiaj dokończmy temat Bałkan. Pamiętam z dzieciństwa pewną
zabawę, wywodzącą się z Bałkan. To piljke, ale nazwa niewiele nam mówi. Gra
byłą bardzo prosta, jedna osoba podrzucała kamień, a pozostałe osoby zbierały
resztę kamieni, dopóki ten nie spadł. W Albanii po śmierci starym zwyczajem
grupa kobiet lamentuje na cześć zmarłego lub rzadziej śpiewa, ten obyczaj ma
swoją nazwę- vajtim. Pieśń zachęcała zmarłego do powstania z trumny, do powrotu
do ukochanych, Na północy Albanii do żałobników dołączali także mężczyźni. Z
czasem zwyczaj zachował się tylko u zamożnych rodzin, gdzie zatrudniona
zawodowych żałobników.
Albański smok to Bolla, przypominający bardziej węża niż
znanej nam wizji smoka. Jego tułów jest bardzo giętki i długi, lecz osadzony na
czterech odnóżach, posiada również parę bardzo małych skrzydeł. Prawie cały rok przesypia, budząc się tylko w
dniu świętego Jerzego, 23 kwietnia, aby się posilić. Jego posiłkiem są ludzie.
W Albanii, jak w całych Bałkanach, wierzono w wampiry. Jednym z nich jest kukudhi,
chociaż stanowi on raczej ostatni etap przemiany w upiora. Taki wampir jest
prawie niezniszczalny, nie grozi mu słońce
i nie musi przebywać w pobliżu swojej trumny. Wampir przemienia się w kukudhi
po trzydziestu dniach od ugryzienia.
Albania to państwo, które było do niedawna odizolowane od
świata. Dlatego mity, wierzenia i obyczaje są nadal żywe w społeczeństwie. Do
niedawna, bo jeszcze po II wojnie światowej, w Albanii utrzymywało się prawa
plemienne, zwane gjakmarrja. Było to proste prawo zemsty, krew za krew, jeśli
ktoś z członków rodzinny został zabity albo zraniony, głowa klanu miała obowiązek dokonać
zemsty. Czasami za obopólną zgodą dług
spłacano w pieniądzu.
Vidovdan to serbskie święto religijne o charakterze
historycznym. Upamiętnia bitwę na Kosowym Polu w 1389, w której Turcy Osmańscy
pokonali Serbów. Vidovdan to pieśń
ukazująca właśnie tą bitwę. Święto obchodzi się 28 czerwca, według kalendarza
gregoriańskiego. W tym dniu upamiętnia się poległych bohaterów narodowych.
W Bułgarskim folklorze istotną rolę odgrywa postać Hitary
Petar. Był to zwykły wieśniak uosabiający typowego Bułgara, był wesoły,
dowcipny i sprytny. Opowieści dotyczą jego przygód, które opierają się na
przechytrzaniu bogatego Turka Nasreddin. Czas powstania legendy umiejscawia się
w epoce panowania w Bułgarii Imperium Osmańskiego.
Podczas Wielkiego Postu w całych Bałkanach mają miejsce
Kukerii, rytuał miała na celu odstraszenie złych duchów na cały rok. Głośna
parada w której najważniejszymi postaciami byli przebrani mężczyźni, ma swoje
korzenie w greckich Dionizosach. Nazwa pochodzi od bóstwa płodności Kukera,
który jest najważniejszą postacią w karnawale przedstawia go mężczyzna
przebrany w owcze skóry i w masce.
Bardzo ciekawym serbskim świętem jest Babinden, obchodzone na część kobiet
położnych. Obchodzone 8 stycznia,
wyklucza udział mężczyzn, ma na celu zapewnienie matka i dzieciom zdrowia i
pomyślności. W tym celu grupa kobiet wraz z niemowlakami zbierają się w jednym
miejscu, by baba ( słowiańskie określenie na położną) obmyła dzieci i namaściła
miodem i masłem. Matki są zobowiązane do przyniesienia podarków. Najważniejszy
jest rytuał kąpieli, woda musi pochodzić z studni do której uprzednio wrzucono
zioła, a wodę wydobyto o świecie. Kąpiel odbywa się na dworze, pod drzewem
owocowym lub na schodach. Później odbywa się uroczysta kolacją z jadła
przyniesionego przez matki. Czasami
mężczyźni jeżdżą wozem wokół wsi, a kiedy spotkają kobietę, wypłacają jej okup
albo W nocy świętowanie przenosi się na miejski plac.
- Sonia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz