Ostatnio rozprawiałam głównie o niedźwiedziu, dzisiaj zajmę
się nieco ogólnie tematem. Dowiedzieliśmy się już o szacunku plemion Północy
dla zwierząt, wynikającym z naczelnej roli zwierząt w życiu ludzi. Jak wiadomo,
trudno w ziemi skutej lodem przez większość roku, coś wyhodować, dlatego mięso
i ryby to podstawowy pokarm ludzi północy. Myśliwy nie zabija dla rozrywki, a z
konieczności. Według wierzeń zwierzęta posiadają duszę, a nawet kilka, to
zależy od danego stworzenia. Ta dusza po śmierci zwierzęcia musi wrócić do
świata duchów lub swojej macierzy, by odrodzić się ponownie, cod la myśliwego
jest bardzo ważne. Wierzą również, że zwierzęta trzeba traktować z szacunek, by
łatwiej dały się złapać.
Sedna to bardzo ważna bogini inuicka, żyjąca w morzu,
opiekunka wszystkich zwierząt morskich. Dbała o nie i to ona decydowała, które
będzie pożywieniem dla człowieka. Nad zwierzętami u wszystkich ludów, panuje
jakiś bóg, tzw. Pan Zwierząt. To od niego pochodziły zwierzęta i to jego trzeba
było przekonać do oddania jednego z nich. Wśród hodowców reniferów także
istniała wiara w takiego opiekuna, wyobrażali go sobie jako starca z białą
brodą, który posiadał ciekawą właściwość: mógł przeobrażać się w niedźwiedzia.
Czukczowie wierzą, iż zwierzęta żyją w społecznościach
podobnych do ludzkich, nawet te gatunki, które stadne nie są np. niedźwiedzie
czy pająki. Bardzo ważne, podobnie jak niedźwiedzie są foki, które według
niektórych plemion są takie same jak ludzie. Hillervo to macierz rodu wydr, niekiedy brana
za opiekunkę wszystkich zwierząt. Nie tylko ssaki zajmują szczególne miejsce w
mitologii, również ptaki są niezwykle ważne. I tak, kiedy młody myśliwy zabije
swojego pierwszego ptaka, gotuje ciekawą zupę. Do kociołka wrzuca danego ptaka,
z olszyny wycina trzy łyżki, do tego musi mieć już przygotowaną dłoń Tapio,
czyli korę brzozy. Wrzuca do środka
łyżki i korę, przy tym śpiewa imiona wszystkich ptaków, jakie chciałby w
przyszłości upolować. Zakapuje całość w mrowisku. Inny zwyczaj mówi, iż oczy
ptaka należy złożyć do dziupli dzięcioła.
Renifery, które żyją dziko i są hodowane, kojarzą się nam
przede wszystkim z północą. Jeżeli myśliwi poluje na dzikiego osobnika musi
złożyć na początku sezonu cielaka renifera w lodzie lub w jeziorze. BY chronić
stado przed wilkami, hodowcy zabijali jednego renifera i jednego wilka, a ich
ciała wystawiali na podwyższeniu. Miało to przekonać opiekuńczego boga, by nie
pozwolił wilkom atakować reniferów. Gdy
hodowca umierał do jego grobu składano dwa poroża reniferów z jego stada.
Renifer jako totem symbolizuje życie w grupie, poświęcenia za drugą osobę i
dostosowanie się do nowych warunków.
- Sonia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz