Yokai 14
Sagariwystępuje
w zachodniej Japonii. Jest to jeden z najbardziejgroteskowych Yokai.
Przybiera postać głowy konia. Głowa taopuszcza się z drzewa przed twarz
niczego niespodziewającego siępodróżnego. Opuszczając się Sagari wydaje
okropny krzyk. Osoba,która usłyszała ten krzyk może dostać wysokiej
gorączki. Sagaripowstaje z ducha konia, który umarł na drodze i został
porzucony.Wtedy dusza konia może wniknąć w drzewo i rośnie wraz z
drzewem.
Shōjō jest to duch morza.Wyglądem przypomina
trochę małpę i posiada czerwone włosy. Słynąze swojej inteligencji.
Jest wzrostu mężczyzny i ma czerwonątwarz jakby wypiła zbyt dużo
alkoholu. Czasami zakładają ubraniazrobione z morskich wodorostów.
Spędzają większość swojegoczasu na zabawach w morzu i na odludnych
plażach oraz piciu wielkichilości alkoholu. Ze wszystkich typów alkoholi
najbardziejuwielbiają sake. Są znani z tego, że są dobrymi piwowarami
oraz,że z wody morskiej potrafią wydestylować mocne wino. Gdy
osoba,która spróbuje tego wina ma czyste sumienie, wtedy wino ma
słodkismak. Natomiast gdy wino spróbuje osoba zła, wtedy wino zmienia
sięw truciznę i może zabić tą osobę jeśli nie zejdzie ze złejdrogi.
Shōjō potrafi zrozumieć mowę ludzką i potrafiwypowiedzieć parę słów w
ludzkim językiem. Jest ciekawski iłagodny względem uprzejmych ludzi.
Iyaya
z tyłu wygląda jakatrakcyjna młoda dziewczyna, która jest ubrana w
śliczne ubrania.Gdy ktoś zwróci na nią uwagę wtedy odwraca się do takiej
osoby iukazuje jej swoją brzydką, twarz starego mężczyzny. Iyaya
możnaspotkać dosłownie wszędzie, Choć preferują miasta i drogi
nocnąporą. Tam jest największe prawdopodobieństwo, że zaskoczą
tamniczego niespodziewającego się podróżnika. Nie są szkodliwe,
jakwiększość Yokai wystarczy im przestraszyć człowieka.
Onibi
jest to jeden znajniebezpieczniejszych i najpiękniejszych Yokai.
Wyglądają jakmałe ogniste kule, najczęściej o kolorze niebieskim
lubbiało-niebieskim. Występują w grupach od 20 do 30 Onibi. Osiągają
rozmiary od trzech do trzydziestu centymetrów.Najczęściej migoczą na
granicy widzenia ludzkiego oka. Najczęściejmożna zaobserwować je we
wiosenne i letnie miesiące w deszczowedni. Choć Onibi są ognistymi
kulami wytwarzają mało ciepła.Jednak swoim blaskiem zwabiają żywe istoty
do siebie i wysysajążycie ze swojej ofiary aż nic z niej nie zostanie
oprócz wiórów.W nocy Onibi z dużej odległości są mylone z latarniami.
Wieleludzi zginęło z powodu tej pomyłki.
Ohaguro bettar
można jąspotkać w nocy niedaleko klasztorów i innych miejsc kultu.
Możnają tam zastać o zmierzchu. Jest ubrana w przepiękny strój
ślubny.Poluje na samotnych mężczyzn, którzy rzadko kiedy mogą
przełamaćjej urok. Ukrywa twarz przed gapiami. Kiedy jakiś mężczyzna
okażejej zainteresowanie i podejdzie bliżej oraz zagdad i wtedy
spojrzyna jej na twarz dozna szoku. Twarz Ohaguro bettar nie
posiadażadnych rys, tylko wielkie usta w których znajduje się
pełnoczarnych zębów. Do pierwszego szoku dochodzi jeszcze
strasznychichot, który powoduje ucieczkę mężczyzny z krzykiem.
Shirime
z oddali wygląda nanormalnego mężczyznę. Jednak gdy człowiek zbliży
sięodpowiednio blisko do Shirime wtedy zauważy, że to Yokai, którynie
posiada twarzy. Jednak w miejscu odbytu posiada jedno błyszcząceoko.
Shirime podchodzi do podróżnych ubrany w kimono i zadaje mupytanie czy
ma chwilę czasu. Gdy wędrowiec mówi, że ma wtedyShirime zrzuca Kimono i
pochyla się. Pośladki rozwierają się iukazuje się wielkie lśniące oko.
Oprócz siania zgorszenia zestrony Shirime nikomu nic nie grozi.
Yokai 15
Chōpirako
jest podobne doZashiki warashi. Jednak są bardziej urocze. Promienieją
czystymblaskiem. Najczęściej można spotkać je w domach gdzie jest
tylkojedno dziecko, które jest obsypywane prezentami. W tych domach
gdziezamieszkał Chōpirako zamieszkało również bogactwo i
szczęście.Sprowadzają więcej szczęścia niż znaczna większość
duchówpodobnego rodzaju. Bogate rodziny często szykowały pokoje
dziecinneaby przyciągnąć te duchy. W takich pokojach było dużo
drogichzabawek i różnych udogodnień.
Reiki jest to duch
Oni, któryumarł, ale nie może spokojnie odejść do następnego życia
przezkarmę lub niedokończone sprawy. Reiki pojawiają się tuż
przedśmiercią Oni. Są na wpółprzezroczyste i dodatkowo posiadająnowe
supermoce. Reiki są napędzane tylko chęcią zemsty. Mają zazadanie
dotrzeć do osób które spowodowały śmierć ich śmierćlub mieli z nimi na
pieńku. Mogą podążać za swoim celem przezwieki, chyba że nad Reiki
odprawi egzorcyzmy potężny buddyjskimnich.
Gashadokuro
jest togigantycznym szkieletem, który wędruje w najciemniejsze
godzinynocne. Jego zęby uderzają o siebie a kości wydają odgłosy wstylu
„gachi gachi”. Jeśli się zdarzy, że Gashadokuro spotykapodczas swojej
wędrówki jakiegoś podróżnika wtedy ucisza sięnastępnie łapie ofiarę
miażdżąc mu dłonie i rozłupującgłowę. W Gashadokuro może zmienić się
ciało ofiar głodu lubciało żołnierza, które rozkłada się na polu bitwy.
Umierają zezłością w sercu i ta śmierć jest ich siłą. Gashadokuro jest
zbyt duży i zbyt potężny aby został zabity. Gashadokuro utrzymujeswoją
egzystencję dopóki energia i wściekłość znajduje się wjego ciele.
Ubagabi
jest rodzajemognistego ducha. Można go spotkać na brzegu rzeki w
deszczowe noce.Ma postać ognistej kuli o twarzy starej kobiety. Może też
nakrótką chwilę przybrać postać kurczak. Ubagabi powstaje z
duszykobiety, która kradła olej i umarła w hańbie. Potrafi
przebywaćduże dystanse w mgnieniu oka. Zdarza się, że Ubagabi otrze się
oczłowieka, który najpóźniej po trzech latach od tego zdarzeniaumiera.
Gdy zauważy się Ubagabi warto krzyknąć Abura-sashi cooznacza złodziej
oleju, co spowoduje ucieczkę tego Yokai.
Yama uba jest
to stara wiedźmazamieszkująca góry i lasy. Yama uba była kiedyś
człowiekiem, aleprzez swoje zepsucie zmieniła się w potwora. Wygląda jak
zwykłastarsza kobieta, choć w rzadkich przypadkach można
zaobserwowaćjakieś rogi lub kły. Nic nie wskazuje na to aby
byłyniebezpieczne. Mieszka samotnie w przydrożnych chatach.
Czasamioferuje jedzenie i miejsce do spania podróżnym. Następnie gdy
gośćmocno śpi przybiera swoją demoniczną postać, brzydkiejdemonicznej
wiedźmy. Pomagając sobie magią zjada swoją ofiarę.Yama uba powstaje z
kobiet, które zostały oskarżone o przestępstwolub uprawianie czarów i
wygnane w odludne miejsce. Z upływem latstarzeją się oraz gorzknieją, co
powoduje ich powolną przemianęw Yama uba.
Yokai 16
Dodomeki
jest to przeklętakobieta, która całe ramiona ma pokryte oczyma. Ten
Yokai byłkiedyś dziewczyną, która kradła pieniądze. I spotkała ją za
tokara. Pewnego dnia na jej rękach pojawiły się tysiące ptasichoczów.
Dodomeki ma długie ręce, ponieważ w Japonii postać zdługimi rękami jest
symbolem osoby lubiącej kraść.
Amtikiri jest to mały
Yokai,który wyglądem przypomina krewetkę lub homara. Amtikiri jestkoloru
czerwonego i posiada segmentowy pancerz. Jednak wprzeciwieństwie do
tych skorupiaków Amtikiri lata. Jest bardzonieśmiały i rzadko kiedy
pokazuje się ludziom. Ten Yokai prawie wogóle nie wchodzi w interakcje z
człowiekiem nie licząc jednegoprzypadku. Uwielbia on po prostu ciąć
różnego rodzaju sieci tj.sieci rybackie czy firanki. Po za tym jest
nieszkodliwy.
Hashihime jest to zazdrosnebóstwo, które
można spotkać na starych i długich mostach.Potrafi przyjmować różne
postaci zależne od sytuacji. Jednaknajczęściej można ją spotkać pod
postacią kobiety ubranej wbiałe szaty i ma pomalowano na biało twarz i
niesie pięć świeczekna trójnogu. Ten strój jest używany często gęsto do
rzucaniaklątw. Chroni most na którym mieszka. Jako bóstwo związane
zkonkretnym miejscem jest zazdrosne i ma ciągoty współzawodnicze.Jeśli,
ktoś przy moście zamieszkanym przez Hashihime pochwalijakiś inny most,
wtedy może sprowadzić na siebie gniew tego Yokai.
Onryō
jest to jeden znajstraszniejszych yurei. Są to duchy osób, które umarły
podwpływem wielkiej zazdrości, gniewu lub nienawiści. Taka dusza
niemoże przejść na drugą stronę i przemieniają się w zjawy pełnegniewu.
Przybierają postać taką jak przed śmiercią. A żeosoby, które
przemieniają się w Onryō są ofiarami wojen,katastrof, zdrady lub
samobójstwa, więc ich wygląd nie jest zaciekawy. Jedyną ich motywacją
jest zemsta.
Yosuzume jest rzadkim ptasimYokai.
Występuje w Shikoku i okolicach. Jest to istota nocna, latawzdłuż
górskich i leśnych dróg. Yosuzume lata w nocy nadpodróżnymi wydając
straszne i nienaturalne odgłosy. Niewyrządzają żadnych szkód podróżnym
nie wliczając wywoływaniastrachu. Ten Yokai nie jest złym omenem, ale
odgłosy wydawane przezniego mogą ostrzegać przed innymi niebezpiecznymi
Yokai.
Yokai 17
Tairano
Masakado (Masakado z Tairów) był to samuraj urodzony w epoceHeian
(785-1185). Urodził się na przełomie IX i X wieku, rok jestnieznany.
Został zabity w roku 940.
Byłdoskonałym wojownikiem i dowódcą. W
938 roku stanął na czelerebelii. Został zabity w roku 940. Został
pozbawiony głowy, którazostała wysłana do Kioto. Przed śmiercią
powiedział, że wrócijako mściwy duch i będzie siał zniszczenie w całym
kraju. Wraz zcesarzem Sutoku i Sugawara no Michizane tworzą Wielką
TrójcęOnryō. Kilka miesięcy po dekapitacji głowa, która nie poddałasię
rozkładowi, wzleciała do nieba i poleciała do pewnejrybackiej wioski.
Wieśniak, który ją znalazł oczyścił ja ipochował. Kilka lat po pochówku w
okolicy zaczął pojawiać sięduch samuraja. Natomiast na początku XIV
wieku Edo nawiedziłaplaga. Wielu ludzi wtedy umarło. Wiele osób
powiązało tą plagęze zemstą Masakado. Aby go uspokoić wzniesiono w
świątyni Kandaołtarz dla niego i mianowano go jednym z głównych bóstw.
Takiyashahime
jest córką Taira no Masakado i czarownicy, która wychowałasię wśród
Yokai. Pierwsze wzmianki o niej pojawiają się w epoceEdo (1603-1868).
Istnieje kilka wersji legendy o Takiyasha hime.Przetoczę tylko jedną z
nich. Po tym jak dwór cesarski ogłosił,że wszyscy Taira to zdrajcy,
dwójce dzieci Masakkilkia wersjilegendy o Takiyado udało uniknąć
stracenia. Yoshikado i Satsukihime dotarli do klasztoru w górach.
Satsuki została pobożnąmniszką. Natomiast Yoshikado nad praktyki
religijne przekładałwędrówkę po górach. Pewnego razu gdy wędrował po
górze Tsukubaspotkał czarodzieja, który nosił miano Nikushisen. Dał on
synowiMasakado magiczny zwój, który zawierał tajemnicę żabiej
magii.Kiedy Yoshikado wrócił do klasztoru opowiedział wszystko
swojejsiostrze. Zaczęłą studiować ten zwój aż stała się mistrzyniąw
żabiej magii i przybrała imię Takiasha hime. Oboje zdecydowali,że
spełnią marzenie ojca o panowaniu nad Japonią. Powrócili dorodzinnej
twierdzy i zebrawszy ludzi, którzy pozostali wierni rodowiTaira oraz
używając nowo nabytej czarnej magii wzmocnili armięYokai. Do zamku
przybył też Ōya no Tarō Mitsukuni, któryopowiedział Takiyasha hime o
okrutnej śmierci jej ojca. Gdy o tymusłyszała uciekła od Tarō Mitsukuni.
W nocy zastawiła zasadzkęna niego wraz ze swoją armią. Pędząc na
wielkiej żabie zabiłaMitsukuni. Jej powstanie zostało szybko stłumione.
Biwabokuboku jest to duch japońskiej lutni. Gdy biwa osiągnieodpowiedni
wiek zmienia się w samogrającą lutnię i przemienia sięw rzeczoną Biwe
bokuboku. Wtedy się rozrasta do rozmiarówludzkich. Biwa bokuboku lubi
wędrować i gra na ulicy za pieniądze.Swoją nazwę ten Yokai wziął od
słynnej biwy, która zwała sięBokuba, która potrafiła wydawać ze siebie
tak piękne dźwięki,że potrafiła zauroczyć nawet Oni.
Umibōzu
jest to wodne ogromne Yokai. Niktnie zna jego prawdziwej formy. Jeśli
ktoś go zobaczył mógł tylkozobaczyć jego wygląd od ramion w górę. We
widocznej części jestpodobny do człowieka. Ma atramentową skórę i
wielkie okrągłeoczy. Świadkowie mówią, że widoczna część jest większa
odstatku. Ma okrągłą głowę i jest nagi. Pojawia się w spokojnenoce. Gdy
się pojawia nagle i bezostrzeżenia pogoda się załamuje, a fale się
spiętrzają. Gdy sięporusza zatapia statki. Niektórzy uważają, że Umi
bōzu to duchmnicha, który utonął gdy wściekli wieśniacy wrzucili go
domorza. Inni uważają, że to morski potwór zamieszkujący głębinymorskie.
Kurozukajest
to dobrze znany kobiecy demon. Jest też popularnym
motywemwykorzystywanym w sztuce. Można też się spotkać z innymi
jejnazwami jak Onibaba lub wiedźma z czarnej mogiły. Jej
historiazmieniała się na przestrzeni wieków. A najpopularniejsza
wersjabrzmi następująco. Dawno temu pewne stare małżeństwo miałocórkę,
którą bardzo kochali. Byłaona bardzo chorowita i gdy miała pięć lat
nadal nie wypowiedziałażadnego słowa. Żaden z lekarzy albo mnichów nie
potrafił pomóc.Aż jeden z lekarzy powiedział, że dziewczynce może pomóc
tylkozjedzenie świeżej wątroby płodu. Rodzice wezwali nianię abyposzła
szukać dla niej wątroby. Rzuciła na nią ochronny czar iobiecała
dziewczynce, że nie wróci bez wątroby. Podróżowałaprzez dłuższy czas.
Pewnego razu przybyła na wrzosowiskaAdachigahara w Fukushimie i dochodzi
do wniosku, że nikt jej nie dawątroby, więc postanowiła wziąć sobie
jedną. Rozbiła obóz wjaskini i czekała tam na ciężarną kobietę. Lata
mijały, ażpewnego razu nadeszła kobieta w ciąży. Niania wyskoczyła
zjaskini i rozcięła brzuch ciężarnej oraz wycięła wątrobępłodowi. Po tym
czynie spojrzała na ofiarę i zobaczyła, żezabita nosił znany urok
ochronny. Domyśliłasię prawdy i z tego powodu oszalała i przemieniła się
w Yokai.Nauczyła się wabić podróżnych do swojej kryjówki i gdyzasypiali
wtedy ich zabijała, a następnie zjadała zwłoki.
Ikiryōto
dusza nadal żywego człowieka, którachwilowo opuściła ciało i porusza
się nie zależnie odwłaściciela. Duch wygląda tak samo jak ciało
właściciela. Jestwiele sposobów aby powstał Ikiryō np. otarcie się o
śmierć,wielka nienawiść, a nawet omdlenie.Pojawienie się Ikiryō jest
najczęściej powiązane z traumą lubintensywnymi emocjami. Właściciel
duszy jest często nieświadomyistnienia Ikiryō, co może doprowadzić do
różnych nieporozumień.
Hyakumejest pokryty od stóp do
głowy niezliczoną ilością świecącychżółtych oczu. Pod oczami znajduje
się mięsiste ciało mężczyzny. Kiedy Hyakume ma zamknięte oczy przypomina
lśniącą bryłę.Łatwo go pomylić z Nuppeppō. Zamieszkuje stare klasztory i
nocąchroni je przed złodziejami. W dzień jest zbyt jasno dla jegooczów.
Dni spędza w zacienionychpomieszczeniach. Gdy jakiś człowiek zbliżysię
do niegona odległość kilku metrów wtedyjedno z oczu Hyakume odłączasię
od niego i leci w kierunku tej osoby, przyczepia się do jejciała dopóki
znajduje się na terenie klasztoru. To oko ma zazadanie pilnować takiego
osobnika. Gdy taka osoba będzie próbowaćokraść miejsce zamieszkania
Hyakume,on atakuje. Jego atak polega nawyskoczeniu z ciemności w taki
sposób aby wywołać panikę uzłodzieja.
~Dominik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz