Kim są Czterej Jeźdźcy Apokalipsy? Są to postacie czterech jeźdźców,
występujące w Apokalipsie św. Jana. Sam Bóg trzyma w swojej prawicy zwój,
zapieczętowany siedmioma pieczęciami. Według Biblii Baranek Boży ma otworzyć
pierwsze cztery pieczęcie, z których przywoła się cztery istoty, dosiadające
koni. Jeźdźcy Apokalipsy symbolizują cztery nieszczęścia Sądu Ostatecznego.
Pierwszym jeźdźcem jest Zaraza, dosiadający białego konia. W ręku
trzymał łuk, a na głowie połyskiwała korona. To chyba najbardziej obrzydliwy
kawalerzysta. Lubuje się w miejscach, gdzie może spotkać tłumy ludzi, a tym
samym wyrządzić wiele szkód. Zatruwa wodę w studniach, rzekach i jeziorach,
tworzy nowe, niebezpieczne choroby. Dotykiem potrafi zarazić rzesze osób. Nie
bawi się w grypy i przeziębienia. Najlżejsze objawy związane są z trądem lub
dżumą. Siał postrach w średniowiecznej Europie, gdy w XIVw. szalała epidemia
czarnej śmierci.
Postać ta zwana jest też Zwycięzcą, który miał tryumfować nad
wszystkimi. Były różne interpretacje i hipotezy odnośnie kim był kawalerzysta
na śnieżnobiałym rumaku. Mówiono, że był nim sam Jezus Chrystus. Uważano tak,
gdyż w sztuce Chrystusa przedstawiano często na białym wierzchowcu, a sam kolor
symbolizował prawość i uczciwość. Poza tym pierwszego jeźdźca nazywano
Zwycięzcą (imię Zaraza przyjęło się dużo, dużo później), a tym samym to miano
przypisywano Jezusowi. Inna teoria mówi, że był to Duch Święty. Mogło to
reprezentować zesłanie Ducha Świętego i głoszenie Ewangelii.
Na rdzawym koniu galopowała Wojna. W dłoniach dzierży miecze
przygotowane do siekania mięsa. Reprezentuje krwawe bitwy, masową rzeź
ludności, brutalne wojny domowe i prześladowania Chrześcijan ku uciesze ludu.
Niekiedy skóra rumaka jarzy się ogniem, który przysmaża przeciwników Wojny.
Rdzawy kolor sierści sugeruje, iż jest ona pokryta krwią ludzkości, którą
przelały miecze jeźdźca.
Nie jest jednak prawdą to, że Wojna czerpie z zabijania jakąkolwiek
przyjemność. Życiem wojny kieruje sztywna dyscyplina i poczucie wypełnienia
obowiązku. Postać ta pokazuje się na swoim ognistym wierzchowcu tylko tam,
gdzie wybucha krwawy konflikt. Nigdy nie namawia do wojny, gdyż ludzie mają
swój rozum i wolę. Często obserwuje zmagania wrogów, a następnie wkracza do
akcji. Czasami jest bezwzględnym zabijaką, lecz zdarza się, że pozostawia przy
życiu zasłużonych żołnierzy i goni za zbrodniarzami wojennymi.
Czarnego rumaka dosiadał Głód. Jego prawica chwyta wagę, na której
odmierza kwoty za chleb. Głód i jego wroni wierzchowiec jako jedyny używają
skrzekliwego głosu. Mówią oni o cenie pszenicy i jęczmienia oraz o tym, aby nie
zmieniać cen produktów mniej ważnych takich jak oliwa czy wino, które i tak są
poza zasięgiem finansowym zwykłego robotnika. Trzeci jeździec niekiedy
symbolizuje też materialne bogactwo i niszczycielską moc wobec biedoty i
niższych warstw społecznych. Czarny kolor w dawnych czasach był alegorią
wielkiego majątku, gdyż tylko bogacze mogli sobie pozwolić na czarny barwnik.
W popkulturze Głód przedstawiany jest jako obrzydliwy, ociekający
tłuszczem grubas, który ledwo stąpa po ziemi. W ten sposób może znęcać się
psychiczne nad głodującymi. Głód oddaje w wieczne objęcia Morfeusza tylko te
osoby, które naprawdę cierpią z powodu głodu.
Biblia nadała imię tylko i wyłącznie Śmierci, która dosiadała płowego
konia. Płowy Jeździec nie ma żadnych atrybutów, ale ilustratorzy i malarze
dodali mu wielką, ostrą kosę, którą sieka nieszczęśników. Poprzedza on Hades,
miejsce spoczynku zmarłych. Kolor wierzchowca przypomina połączenie żółtej i
bladozielonej barwy. Płowy przypomina kolor trupa, który leży już od kilku dni,
zapomniany przez bliskich.
Śmierć istnieje od wieków, nie wiadomo, kiedy powstała, nie wiadomo,
kiedy zniknie z tego świata. Choć Śmierć przez wielu jest utożsamiana z
nieuchronnym końcem, to ona często daje nadzieję na nowe, czasami lepsze życie
w innym świecie. To postać bardzo obowiązkowa, nigdy się nie spóźnia, ale też
nie jest nadgorliwa. Przychodzi po tych, którzy nie zginęli z rąk jego braci.
- Gumiguta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz