Litha to święto
przesilenia letniego przypadające na 21 czerwca. Jak wcześniej
wspominałam poganie oprócz 4 wielkich sabatów obchodzili również 4 mniejsze, do
których zaliczamy 2 przesilenia i 2 równonoce. Data tego przesilenia jest
ruchoma, a jest to związane z punktem, w którym znajduje się Słońce. Zapewne
dlatego Litha było obchodzone 24 czerwca, w noc świętojańską czy też sobótkę.
Jak wiadomo u Celtów doba zaczynała się w momencie zachodu Słońca dlatego
obchody święta Litha zaczynały się już 23 czerwca, czyli w wigilię Litha. Tutaj
warto również wspomnieć o jednym fakcie, a mianowicie, że według kalendarza
pogańskiego przesilenie letnie to nie był początkiem lata, lecz jego środkiem.
Beltane rozpoczynało lato (1 maj) a kończyło je Lammas (1 sierpień). Przy czym
najdłuższy dzień roku wyznaczał jego środek, a nie początek. Do dziś dnia
wydaje mi się to logiczne, gdyż według tradycji pogańskiej lato trwa kiedy to
dni stają się coraz dłuższe a nie krótsze. Podobnie ma się sprawa z pozostałymi
dniami kwartalnymi, czyli Yule (ok.21 grudnia), Ostara (ok. 21 marca) i Mabon
(ok. 21 września). Te dni nie rozpoczynają nowych pór roku tylko są ich dniami
centralnymi. Centralny punkt zimy – Yule cechuje najdłuższa noc w roku,
centralny punkt wiosny i jesieni (Ostara i Mabon) to równonoce o takiej samej
długości dnia i nocy, a centralny punkt lata czyli Litha charakteryzuje się
najdłuższym dniem na Kole Roku.
Litha znane jest
jeszcze pod nazwą wigilia Środka Lata. Poganie używali również nazwy noc
świętojańska pomimo faktu, że św. Jan nie ma zbyt wiele wspólnego z obrzędami,
które odbywają się w tym dniu tudzież nocy.
W Anglii w święto
nocy świętojańskiej po zachodzie słońca zwykło się rozpalać duże ogniska,
których zadaniem była ochrona przed złymi duchami. Zapalanie tych ognisk
nazywano „rozstawianiem straży”. Dość popularne w trakcie tego święta było
skakanie przez ognisko, co miało na celu zapewnienie sobie szczęścia. Ponadto
wzdłuż ulic były rozstawiane szeregi lamp, ludzie nosili lampiony podczas
swoich wędrówek od jednego ogniska do drugiego. Takie grupy wędrujących ludzi,
które dodatkowo były dekorowane girlandami z kwiatów nazywane były „wędrującą
strażą”. Czasami takiej straży towarzyszyli tzw. przebierańcy czyli jednorożec,
smok i 6 jeźdźców na drewnianych konikach, dodatkowo tancerze morris
(tradycyjny tanie przedstawiający historię Robin Hooda). Podobnie jak w czasie
Beltane każdy człowiek bronił granic swojej posiadłości, tak w czasie Litha
broniło się granic, ale już miejscowości.
Istnieje wiele
doniesień dotyczących obrzędów i rytuałów święta Litha. Po pierwsze w tą noc
nie należało kłaść się spać. Osobom lubiącym ryzyko i dreszczyk emocji polecało
się spędzenie nocy w kręgu stojących kamieni. Ochotnik mógł umrzeć,
postradać zmysły lub też stać się najlepszym poetą tudzież bardem w okolicy
gdyż za swoją odwagę został nagrodzony duchową inspiracją. Ponoć tej nocy
wszystkie węże zbijały się w syczącą kulę, aby urodzić tzw. „wężowy kamień”,
„jajo węża” lub „jajo druidów”. Jeśli zaś komuś udało się wejść w jej
posiadanie (miało to wygląd na pozór zwykłej szklanej kuli) zostawał on
obdarzony potężną magiczną mocą. Legendy podają, że sam Merlin wyruszył na jej
poszukiwania w towarzystwie swojego wiernego druha, czarnego psa.
Mówi się, że nie
tylko węże były tego dnia niezwykle aktywne. Według brytyjskich podań o duchach
noc ta, druga w kolejności „ważności” zaraz po Samhain ze względu na
występowanie zjawisk nadnaturalnych. Uważa się, że właśnie w tę noc wszelkie
istoty magiczne występujące w bajkach i legendach uwielbiały płatać figle tej
nocy. Aby zobaczyć duchy należało zebrać nasiona paproci (a konkretnie
zarodniki) dokładnie o północy i potrzeć nimi powieki. W kieszeni zaś, tak na
wszelki wypadek, należało trzymać gałązkę ruty, aby nie dać się oszukać. W tym
celu można też było założyć kurtkę na lewą stronę.
Inny obyczaj
związany z Litha dotyczył przystrajania domów gałązkami brzozy, koprem włoskim,
dziurawcem (ziele świętojańskie) oraz białymi liliami. Tej nocy tylko 5 roślin
miało niezwykłą magiczną moc: róża, dziurawiec, ruta, werbena i fiołek
trójbarwny. W Hiszpanii tę noc nazywano również „Nocą Werbeny”. Szczególnie
ważną rośliną dla dziewcząt był dziurawiec, który był zbierany przez nie z
nadzieją na szybkie zamążpójście tudzież odnalezienie ukochanego.
Ze świętem
przesilenia letniego wiąże się wiele mitów, podań i legend. Według mitologii
celtyckiej bóg światła toczy pierwszą walkę z bogiem ciemności, na szczęście
nadal znajdując się u szczytu swoich sił. Dla wielu czarodziejów i
czarownic przesilenie letnie jest jednym z ulubionych świąt. Jest to zapewne
związane z tym, że obrzędy odbywają się na dworze, w pięknym zielonym klimacie
i zazwyczaj przy pięknej pogodzie. Litha ma swoje dwa główne magiczne symbole
jakimi są oszczep (symbol Słońca u szczytu potęgi) oraz letni kociołek (symbol
Bogini u szczytu swych sił). Można to również interpretować jako symbole sił
witalnych: oszczep – męskich, kociołek – żeńskich.
- Frey
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz