Katsura-otokoprzystojny mężczyzna, który mieszka na księżycu. Pojawia się wwksiężycowe noce i patrzy się na ludzi, którzy patrzą na księżyc.Jest tak piękny, że żadnej obserwator, który go zobaczy nie możeoderwać od niego oczu. Jeśli ktoś patrzy na Katsura-otoko zbytdługo wtedy on wyciąga rękę i nawołuje tą osobę. Z każdymkiwnięciem ręki energia życiowa tej osoby się zmniejsza co możedoprowadzić do jej zgonu.
Wa'nyūdōma postać płonącego koła od wozu, w którym znajduje się głowamężczyzny. Głowa ta z powodu grzechów, które popełnił za życiawraz zresztą ciała, jest ogolona na zero. Jest wysłannikiem piekłai lubi zadawać cierpienie. Gdy spotka kogoś porywa jego duszę dopiekła. Jego ulubieńcami są kryminaliści lub zdeprawowaniduchowni, ale nie pogardzi normalną osobą.
Dorotabōto dusza starego człowieka, który uprawiał swoje pole ryżowe, abypo śmierci zobaczyć tylko jak jego pole niszczeje po jego śmiercipod okiem nowego właściciela. Przybierają postać jednookiego itrójpalczastego humanoida. Jego trzy palce mają symbolizować trzywady (dwa brakujące oznaczają cnoty). Jest to złe Yokai. Jest złyna to, że jego cały dorobek życia się zmarnował przezniegospodarność nowego właściciela. Dorotabōwędruje przez zarośnięte pola ryżowe i nawołuje aby mu je oddać. Zazna tylko spokoju tylko wtedy kiedy niegospodarny gospodarzsprzeda ziemię komuś kto zadba o pole ryżowe lub zmieni sposóbgospodarowania na lepszy.
Amefurikozō przypomina małego chłopca w kimonie, a na głowie masłomiany kapelusz lub parasol. Choć ma dziecinny wygląd ma bardzoważne zadanie, sprowadza deszcz. Amefurikozō wchodzą rzadko w interakcje z człowiekiem, ponieważ sąbardzo nieśmiałe. Jednak uwielbiają kraść parasole ludziom, anastępnie powodują przelotny deszcz aby zmoczyć ludzi.
Hone-onnajest to jedno z niewielu Yokai, które powstają z człowieka, którenie powstają z negatywnych uczuć. Hone-onna powstaje z kobiety,która naprawdę kochała. Wracają piękne kobiety w sile wieku.Tylko osoby nie oślepione miłością lub bardzo religijne mogąprzejrzeć jej iluzję i wtedy dostrzeże gnijącego trupa. Yokaipowstaje w nocy z grobu i idzie do swojego kochanka. Wszyscy, którzywiedzieli, że nie żyje na początku się dziwią jej pojawieniu.Następnie zdziwienie zamienia się w radość. Hone-onna też niejest świadoma swojego stanu. Spędza noc z kochankiem i opuszcza goo poranku. Taki stan trwa od kilku dni do kilku tygodni i w tymczasie pozbawia go sił witalnych. Gdy nikt jej nie przeszkodzi wtedyjej kochanek umiera i łączy się z nią po śmierci. I co ciekawewraz z postępującym rozkładem jej atrakcyjność rośnie.
Kappa (odczytelnika) to człekopodobny gad. Jest wielkości dziecka i małuskowatą skórę o różnych kolorach. Od brązowego doniebieskiego. Choć na lądzie porusza się niezdarnie to we wodzieczuje się jak ryba w wodzie. Są stworzone do życia we wodzie, więcmiędzy palcami rąk i nóg mają błony, które ułatwiająpływanie. Posiadają muszle oraz są dzioby trochę przypominającetwarz żółwia. Choć są niewielkich rozmiarów to są silniejszeniż przeciętny dorosły mężczyzna. Na głowie maja nakryciepodobne do talerza, to nakrycie jest źródłem ich siły i musi byćcały czas wilgotne, w innym wypadku może doprowadzić to do śmierciKappy. Dorosłe Kappy żyją przeważnie w samotności, a młodewychowują się w grupie. Jedzą wszystko, choć do ich przysmakównależą surowe wnętrzności, szczególnie ludzkie jelita orazogórki. Potrafią używać mowy ludzkiej. Kappy charakteryzują siętym, że są uparte i honorowe. Znają się na medycynie, wedługlegendy leczenia człowieka nauczył właśnie Kappa. Wynika z tego,że ten Yokai potrafi używać mowy ludzkiej, co jest rzadkością uYokai. Za ofiarę z ogórków są wstanie pomóc człowiekowi. JednakKappy mogą być również gwałtowne, lubią zaglądać pod kobiecekimona i puszcza publicznie gazy. Zdarza im się czasami też kogośutopić.
Kejoro (odczytelniczki) jest cała zasłonięta grubymi i długimi czarnymiwłosami. We większości przekazów jej włosy wyrastają tylko zgłowy. Pojawia się w dzielnicy gdzie są domy publiczne. Jejofiarami są młodzi mężczyźni, którzy często zaglądają dotakich domów uciech cielesnych. Młodzieńcy myślą, że widządziewczynę, więc podchodzą aby zagadać. Gdy Kejoro się odwracamężczyzna zobaczy, że jest pokryta w całości włosami to wtedyzamiera w przerażeniu. Daje to czas Yokai aby jej włosy oplotłyofiarę i go poszatkowały. Mimo tej taktyki doniesienia ośmiertelnych atakach Kejoro pojawiają się rzadko. Co dziwniejsze,mimo jej wyglądu jest bardzo popularnym Yokai. Zdarzało się, żemężczyźni walczyli o jej względy.
Yokai10
Akateko oznacza tyleco 'czerwona dziecięca ręka' O samym Yokai nie wiadomo zbyt wiele,oprócz kilku ogólnikowych faktów. Występuje przede wszystkim wprefekturze Aomori. Jest to czerwona ręka z czarnymi długimipaznokciami. Jest to raczej Yokai, które ma za zadanie przestraszyćniż zrobić komukolwiek krzywdę.
Nurarihyon jestpotężnym Yokai. Wygląda na miłego starszego pana. Jego głowa makształt tykwy, a z twarzy przypomina suma. Nosi bogate ubrania izachowuje się jak prawdziwy dżentelmen. Choć jego wygląd jestkomiczny to jest uważany za najpotężniejsze Yokai. Podróżuje wlektyce, która jest niesiona przez inne Yokai lub ludzkie sługi.Często zatrzymuje się w dzielnicach czerwonych latarni. Wraz zOtoroshi i Nozuchi prowadzi 'Paradę stu demonów'. Jest znany teżpod nazwą Generał wszystkich potworów świadczy to tylko o jegopozycji wśród wszystkich Yokai. Nurarihyou zatrzymuje się teżczasami w zwykłych gospodarstwach. Wtedy niepostrzeżenie wślizgujesię do domu i żąda herbaty, tytoniu i innych ekskluzywnych dóbr.Ogólnie zachowuje się jakby był u siebie. I co najlepsze prawowicidomownicy wierzą, że faktycznie jest panem domu.
Hikeshi-babaprzybiera postać groteskowej i siwowłosej starej kobiety. Chodzi oddomu do domu aby gasić lampy. Sama w sobie Hikeshi-baba nie jestniebezpieczna. Jednak już jej czyny mogą doprowadzać doniebezpiecznych sytuacji. Ma zadanie przygotować teren pod działanieinnych Yokai. Część Yokai nie lubi światła i wesołej atmosfery,a Hikeshi-baba zdmuchując lampy przygotowuje dla nich odpowiedniąatmosferę.
Waira jest to Yokai,którego trudno jest spotkać. Przyczyną takiego stanu rzeczy jestjego samotniczy tryb życia. Nie ma co ukrywać jest brzydki. Ciałoma podobne trochę do ciała krowy. Każda jego łapa jest zakończonapojedynczym pazurem. Samce i samice tego Yokai różnią sięumaszczeniem. Samce są kolorów ziemi a samice są czerwonawe. Wairażyje w górach niedaleko świątyń, które ochraniają. Ichulubionym daniem są krety i myszy, które wykopują za pomocąswoich pazurów.
Iso-onna jestkobiecym wampirem. Pochodzi z Kiusiu. Można zobaczyć ją na brzegu.Zwabia rybaków i podróżnych aby się nimi pożywić. Przeważniemożna zobaczyć ją w postaci pięknej i ponętnej kobiet, któradopiero co wyszła z wody. W jej oczach można zobaczyć rządzęseksualną, a jej mokre ubranie ponętnie przylega do ciała. Od pasaw dół wygląda jak normalna kobieta, natomiast od pasa w dół jejpostać jest jakby rozmyta. Gdy się ktoś do niej zbliży, abypowiedzmy zagadać, wtedy wydaje z siebie przenikliwy krzyk, któryma ogłuszyć ofiarę. Następnie oplata ofiarę włosami i wciągają na pełne morze, gdzie wysysa z niej krew. Może równieżnawoływać swoją ofiarę. Stosuje tą metodę w miejscach gdzie niema plaż. Wtedy ta nieszczęsna osoba nie zważając naniebezpieczeństwa chce dojść do Iso-onna. Najczęściej kończy tosię upadkiem z klifu i śmiercią jedzonka.
Nuppeppōzamieszkuje opuszczone świątynie i cmentarze. Pachnie jak zgniłemięso i podobnie wygląda. Jest wzrostu dziecka i trudno jestdostrzec u niego jakąkolwiek twarz. Nuppeppō pojawiają się tylkow nocy i prawie na pewno nie wyrządzą nikomu krzywdy. Wystarczy im,że u potencjalnie spotkanego człowieka wywołają odruch wymiotny.Choć wygląda jak wygląda potrafi szybko i zwinnie się poruszać.Ich wygląd jest powszechnie znany, to same Yokai trudno spotkać.Osoby, które zdołają złapać Nuppeppō następnie go zabić izjeść fragment jego ciała według podań zostaną obdarowaneniezwykłą siłą.
Yokai11
Tenjō-kudariprzybiera postać brzydkiej kobiety w stroju Ewy. Ma wyjątkowo długijęzyk oraz przetłuszczone włosy. Spędza dużo czasu w ukryciu.Zamieszkuje na poddaszach. Czasami w nocy zwiesza się ze sufitugłową w dół aby straszyć ludzi.
Datsue-bajest to stara kobieta, która siedzi na brzegu rzeki Sanzu, któramożna powiedzieć jest buddyjskim odpowiednikiem Styksu. Czeka tamna dusze dzieci. Gdy taka dusza się pojawi wtedy Datsue-ba mówi abydusza usypała z kamieni kopczyk po którym zmarły dostanie się doraju. Ale zanim górka osiągnie wymagającą wysokość Datsue-ba iinne demony ściągają duszę na dół. Ma też inne zadanie. Gdydusza zostanie osądzona może przejść przez rzekę do raju chyba,że duszę uznano za winną różnych grzechów, wtedy musiprzepłynąć ją. Gdy taka osoba dopłynie na drugą stronęDatsue-ba zabiera im ubranie, a jak pojawią się bez ubrania wtedyodziera ich ze skóry.
Keneōjest pomocnikiem Datsue-ba. Jest to stary mężczyzna. Gdy Datsue-baodbiera grzesznkiom ubrania to Keneōwiesza je na drzeie, które w zależności od ilości i wielkościgrzechów różnie się ugina. A następnie ta para wymierzaodpowiednią karę.
Buruburu zwana także jakozozogami. Są zwane duchami tchórzostwa. Podążają za człowiekimi powodują ciarki gdy ktoś się boi. Buruburu powstaje gdy człowiektchórzy np. gdy ucieka z pola bitwy. Dotykają delikwenta w szyje copowoduje dreszcze, a włosy stają dęba.
Nure onna jest to wampirzyca,która ma węża ciało. Żywi się oczywiście ludźmi. Można jąspotkać niedaleko wybrzeży i rzek. Można spotkać dwie odmianyNure onna. Pierwsza wygląda jak wąż z wyjątkiem głowy, którajest kobieca. Druga odmiana jest w połowie wężem a w połowiekobietą. Choć są silniejsze od człowieka to wolą atakować go zezasadzki. Jak już wspomniałem można je spotkać przy niedalekirzek i wybrzeży i wtedy za pomocą iluzji przybierają postaćkobiety, która w rękach trzyma niemowlaka. Stojąc na brzegu wołająo pomoc. Gdy ktoś przyjdzie jej z pomocą ona podaje mu zawiniątkoaby ta osoba przytrzymała je a ona w tym czasie chwilę byodpoczeła. Gdy ofiara weźmie zawiniątko wtedy staje się one natyle ciężkie, że przygniata ofiarę, co daje czas Nure onnie czasna wyssanie krwi za pomocą swojego rozdwojonego języka.
Yokai 12
Chōchinobake jest duchempapierowej latarni. Tak jak każdy duch przedmiotu powstaje wtedy gdyosiągnie odpowiedni wiek. Wtedy pomiędzy dwoma żebrami lampypowstaje otwór, który przemienia sieę w usta, z których wystajerozlatany język. Może posiadać jedno lub dwoje oczu. Czasamiwystępują u niego ręce i nogi. Woli przestraszyć człowieka niżzrobić mu krzywdę.
Jorōgumo jest bliskospokrewniona z Tsuchigumo. Standardowo ich wymiary nie przekraczajątrzech centymetrów, choć z wiekiem mogą stać się większe.Potrafiła tkać piękne, kolorowe i mocne sieci. Zapis w kanjioznacza tyle co „oplatająca narzeczona” choć pierwotna nazwaJorōgumo oznaczała mniej więcej „pajęcza kurtyzana”. Te Yokaiżyją w samotności i gdy osiągną wiek 400 lat rozwijają swojemagiczne moce, które pozwalają włączyć do menu ludzi. Sąsprytne i mają wielkie zdolności zmiennokształtne. Najczęściejprzemieniają się w ponętne kobiety. Ulubionymi celami Jorōgumo sąmłodzieńcy poszukujący miłości. Gdy upatrzy sobie jakiegośmężczyznę wtedy zaprasza go do swojego domu. I przeważnie po tejosobie wszelki słuch ginie. Jorōgumo posiada truciznę, którawstrzyknięta ofierze zabija ją powoli co pozwala delektować sięYokai powolną śmiercią mężczyzny.
Furutsubaki no Rei jest toduch drzewa kamelli. O samym Yokai nie ma zbyt dużo informacji. Ale,że drzewo to nie traci swoich kwiatów płatek po płatków tylkocały kwiat naraz spada to to drzewo w Japonii jest związane ześmiercią. I jest związane z nim kilka ciekawych legend. Jedną znich jest taka, że w prefekturze Akita była świątynia gdzie rosłatsubaki, z której gdy wydobywał się głos oznaczało to, żezdarzy się niedługo jakaś tragedia.
Mokumokurensąduchami Shoji (przesuwane okna i drzwi wykonane m.in. z papieru). Gdyte Shoji są zaniedbywane wtedy w powstałych dziurach pojawiają sięoczy, które obserwują wszystko co dzieje się w domu. Sąprzerażające, ale nieszkodliwe. Mogą również być znakiem, że wdomu są inne Yokai takie jak Tsukumogami.
Umi zatō oznacza 'Niewidomegoczłowieka morza'. Są to tajemnicze (zauważyliście, że to słowopasuje do sporej części Yokai ) i ogromne Yokai, które podróżująpod osłoną nocy po morzach dotykając fal długim kijem. Większośćźródeł mówi o tym, że są raczej nie szkodliwe, ale istniejąteż przekazy, które przeczą temu. Podobno uwziął się na rybakówi macha na statki aby podpłynęły, a gdy one podpłyną wtedy jewywraca. Nie omieszka od czasu do czasu połknąć całego statku.Jednak gdy załoga statku zachowuje się względem niego uprzejmie onpo prostu znika i daje im spokój.
Ibaraki dōji jest najbardziejznanym i przerażającym demonem, który siał spustoszenie wJaponii. Ibaraki dōji był(a) głównym zastępcom Shuten dōjinajwspanialszego z Oni. Nie wiele wiadomo o samym Yokai. Nawet nieznamy jego(jej) płci. Istnieją opowieści i malowidła gdzie byłaprzedstawiana jako kobieta, ale prawie tyle samo historii przedstawiago jako mężczyznę. Istnieją przesłanki, że Ibaraki doji iShuten doji nie byli tylko współpracownikami ale i kochankami.
Yokai 13
Nukekubi jest wariantemRokurokubi. Co różni Nukekubi od Rokurokubi to to, że potraficałkowicie odłączyć swoją głowę od ciała. Z tego powodu teYokai są również bardziej agresywne. Jest to spowodowane tym, żegłowa może o wiele dalej oddalić się od ciała niż w przypadkuRokurokubi. Dodatkowo posiadają ogromną rządzę krwi. Kobieta,która jest Nukekubi może przekazać tą klątwę swojej córce.Objawy pojawiają się gdy dziewczynka osiąga dojrzałość.Dziewczyny, które były podejrzewane o bycie Nukekubi częstosprzedawano do domów publicznych lub zmuszano ich do popełnieniahonorowego samobójstwa.
Ao andon jest to duchniebieskiej latarni. Ta latarnia była używana w erze Edo gdyarystokracja się zbierała aby w letnie wieczory opowiadać strasznehistorie. Miała za zadanie robić odpowiedni nastrój. Zapalano 100świeczek i po każdej zakończonej historii jedną gaszono. Yokaiten jest uosobieniem ludzkich strachów. Przybiera formę długowłoseji czarnowłosej kobiety o niebieskim odcieniu skóry i czarnychzębach. Ma również ostre pazury i rogi. Jest ubrana w niebieskiekimono i emanuje niebieskim światłem. Ao andon może pojawić sięwtedy gdy ostatnia świeczka zgaśnie. Pojawia się wraz z dymemostatniej świecy i atakuje uczestników nocy horrorów. Nie wiadomoco dzieje się później. Jednak gdy Ao andon pojawi się na imprezieto wtedy nikt z niej nie wraca. Możliwe, że urządza im rzeźwzorowaną na opowiedzianych historiach.
Itachi jest Bakemono.Przybiera postać łasicy. Są postrzegane jako zwierzętachaotyczne. Miały być też zwiastunami wszelakich chorób. Dawniejuważano, że naprawdę stare Itachi przemienią się w Ten (martesy)lub w Mujjina. W kilku regionach Japonii terminy Ten i Itachi częstoużywało się zamiennie co tylko komplikowało sprawy. OgólnieItachi są psotnikami choć próbują unikać kontaktów z ludźmi.Przez co są mniej lubiane od innych zwierząt. Chociaż potrafiąużywać magi transformującej, preferują jednak inne rodzaje magii,przeważnie z niezbyt dobrym skutkiem dla celu. Kiedy łasica staniena tylnich łapach i wtedy najprawdopodobniej hipnotyzuje swój celaby zostawił lub zdobył jakiś prezent dla Itachi.
Kama itachi jest toniebezpieczna odmiana Itachi. Posiadają twarde i ostre pazury. Ichfutro przypomina igły jeża i wydają odgłosy podobne do szczekaniapsa. Są również szybkie i zwinne. Przeważnie atakują swojąofiarę z powietrza w zespołach trzy osobowych. Pierwszy atakujenogi ofiary aby ją powalić, następny zasypuje cel za pomocąswoich łap gradem cięć. Ostatni używa swojej magii aby uleczyćich ofiarę. Cała akcja jest tak szybko przeprowadzona, żeposzkodowany uważa, że się potknął i po prostu się zadrapał.
Noderabō jest to groteskowyduch upadłego mnicha, który jest ubrany w łachmany. Ukazuje siępóźną nocą w opuszczonych ruinach klasztorów. Samotnie tam krążyi od czasu do czasu zadzwoni klasztornymi dzwonami. Noderabō zostajemnich, który popełnił grzech i umarł zniesławiony. PodobnoNajczęściej tym grzechem był przekładanie pieniędzy i kobiet nadmodlitwę
~Dominik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz